Praktické odporúčania

Najúčinnejšou metódou, ako si pomôcť s problémom inkontinencie, je postupná metóda. Činnosti, pri ktorých sa zdá, že nemajú nič spoločné s problémom, sa môžu ukázať nápomocné pri snažení, ako si poradiť s inkontinenciou tak u osôb pohybovo aktívnych ako aj pri ležiacich pacientoch. Neobyčajne dôležité je pozitívny postoj a chuť zaviesť prospešné zmeny.

Kde začať?

Pite správne množstvo tekutín

Aby sme správne fungovali, organizmus potrebuje každodennú dávku tekutín, na čo treba pamätať aj pri inkontinencii.

Nezabudnite:

Upozornenie: Časť bylinkových čajov, napr. zo žihľavy, má močopudné účinky. Podobne pôsobia aj niektoré druhy ovocia – napr. melón alebo čerešne.

Obmedzenie inkontinencie tak, že sa obmedzí pitie tekutín, je veľmi nepriaznivé riešenie. Zabudnite naň. Menšie množstvo vypitých tekutín zmenší tvorbu moču, ale spôsobí rovnako zmenšenie objemu činnosti močového mechúra, čo môže viesť k častému močeniu. To znamená, že tlak na mechúr sa bude objavovať oveľa skôr, dokonca aj pri čiastočnom naplnení mechúra.

Prijímanie príliš malého množstva tekutín môže viesť k odvodneniu organizmu, čo je zvlášť nebezpečné u detí a starších osôb.

Prvé prejavy dehydratácie sú:

Ďalšie symptómy pokročilého odvodnenia zahŕňajú postupnú stratu síl a psychomotorické ochorenia. Zvyšujúce sa odvodnenie prináša so sebou riziko straty zdravia.

Dodržiavajte správnu diétu a dbajte na pravidelné močenie

Dodržiavanie správnej diéty, ktorá dodáva organizmu všetky potrebné výživné látky, dovoľuje zabezpečiť dobrý vnútorný pocit a vyhnúť sa problémom s trávením. Časté zápchy, spôsobené nesprávnou diétou spôsobujú nadmerné rozťahovanie koncovej časti tráviaceho traktu. Môže to viesť k tlakom a podráždeniam močového mechúra a k zmenšeniu jeho objemu. Nakoniec, tlak stolice na močovú rúru môže spôsobiť ťažkosti pri vyprázdňovaní mechúra a v dôsledku toho viesť k inkontinencii z preplnenia.

Niekoľko zásad zdravého stravovania, ktoré vám pomôžu vyhnúť sa problémom s trávením:

Kontrolujte svoju váhu

Jednou z príčin inkontinencie je obezita. Nadmerné množstvo tuku v brušnej časti spôsobuje oslabenie svalstva panvového dna a zároveň aj stlačenie vnútorných orgánov, čiže aj močového mechúra. Treba teda dbať na to, aby sme sa zbavili zbytočných kilogramov.

Zníženie telesnej váhy je ťažkou úlohou, ale nie nemožnou. Najzdravším spôsobom, ako sa zbaviť zbytočných kilogramov, je ich postupná strata v dôsledku dodržiavania zdravej diéty a systematického cvičenia. Osobám, ktoré nie sú schopné vykonávať fyzické cvičenia, sa odporúčajú iné formy fyzickej aktivity, napr. prechádzky, ktoré majú okrem iného pozitívny vplyv na psychickú rovnováhu.

Prispôsobte svoje prostredie

Zabezpečte si ľahký prístup do toalety – to je jeden z najdôležitejších faktorov, ktoré podmieňujú psychickú pohodu osoby s inkontinenciou. Prispôsobenie prostredia je zvlášť potrebné u osôb s obmedzenou pohybovou schopnosťou. Len samotná vedomosť, že cesta do kúpeľne je jednoduchá, môže zmenšiť stres spojený s návštevou toalety a obmedziť príhody inkontinencie.

Čo môže pomôcť?

Zvážte preventívnu liečbu

Trocha námahy pri preventívnej liečbe vás môže ušetriť veľa bolestí a nepríjemností spojených s infekciou močových ciest či podráždením pokožky, ktoré sa môže zmeniť na preležaniny. Obyčajne osoby dlhodobo pripútané k lôžku majú zníženú odolnosť voči infekciám a okrem toho pokožka osoby s inkontinenciou má stály kontakt s dráždivým močom. Je teda veľmi dôležité venovať osobitnú pozornosť hygiene.

Nezabudnite:

Viac o hygiene osôb s inkontinenciou čítajte tu.